Pengikut

Selasa, 28 Disember 2010

9 Siti (Siti Impian)


1) Siti Khadijah
- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kpd Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.

2) Siti Fatimah
- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kpd suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah b'kata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.

3) Siti A'ishah
- Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.

4) Siti Hajar
- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu mithali).

5) Siti Mariam
- Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.

6) Siti Asiah
- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.

7) Siti Aminah
- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

8) Siti Muti'ah
- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.

9 ) Siti Zubaidah - Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.

9 Siti ini adalah petikan drpd kata2 Ustazah Siti Norbahiah Mahmud dlm rancangan Halaqah TV9 bertajuk 'SITI IMPIAN'. Adakah kita tergolong antara Siti2 ini? Tapi bukan SITI NURHALIZA ye!!!.Tepuk dada tanya iman. Sama2 kita tingkatkan ilmu kita utk menjadi insan yg lebih baik di Bumi Allah ini, insyaAllah

Isnin, 27 Disember 2010

Aku nak merepek malam ni..

salam.. blog aku. aku punya hal nak tulis apa kan..
So skg, jiwa aku tgh kacau bilau dek sorang pompuan ni.. aku harap suatu hari nnti dia akan sedar segalanya yg tindakan dia itu adalah tindakan bodoh. Maafkan aku syg..
SO skg aku nak dan terus mencuba lupakan dia.

tadi lepas balik keja aku terus kemas bilik aku,,, anai2 sial nak mampus mkn abis buku2 kotak2 dalam bilik aku,, geram tahap haram jadah tadi.. maki aku.hahahaa,,,

so kuarkan semua dalam brg dalam bilik, nak kna tggu sabtu ni nak masuk mozek bilik aku,, dah cari tukang tadi,, puas jg nak cari yg paling cepat,..

kontraktor tu nama dia pian. so adjuz lah barang pe semua. 1 keping 1 kaki punya cakap dia klu yg gred 1 dlm RM 1.80. Klu B rm 1.6o.
tgk lah nnti,, nak pi kedai dulu tgk yg mana lawa.

Sabtu, 25 Disember 2010

Cerita Hantu Janin lar kut.

Tadi pegi tgk cite janin.. tapi bukan mcm janin punya cite,, lebih kepada toyol ja pun,,
tak best pun..huhuhuhu,, rugi wet aku..

Ahad, 5 Disember 2010

APA YANG AKU INGINKAN SEKARANG

Aku mencari teman sejati.. Blh bertukar-tukar pandangan. SuSAH SENANG. kAWAN TETAP KAWAN..

APA HEBATNYA SOLAT DI AWAL WAKTU?

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak?

Waktu Subuh
Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.
Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Waktu Zohor
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

Waktu Asar
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Waktu Magrib
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Qiamullail
Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail. Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.
Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya.
Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.
Wallahualam.

Sahabat sejati.. Sahabat setia..

Salam semua..
Dah berminggu-minggu aku tiak update blog aku. busy sgt dgn keja skg ni. Bukan keja apa pun, juz bantu family jaga kedai makan.. AkU tukang buaty air da..

Kini akau kat kampung.. Terus terang aku cakap,, AKU SUNYI SANGAT. Maksud aku bukan bercakap pasal awek. Ni pasal teman. Teman sentiasa bersama kita. Dulu masa aku berlajar aku ada teman rapat.
So skg semua dah tamat study. Bawa haluan masing-masing.

Ya.. memang ramai kawan-kaan2 kat kampung. Tapi aku mencari kawan-kawan yang ada wawasan. Yang boleh berkongsi ilmu. aTLeast aku dapat improve diri aku.
Aku suka tgk perlawanan bola. Selalu kuar sorang2 pegi tgk. Ada member kan best.. huhuhuhuuhuu..
Sukarnya hidup ni..

Kat kampung aku memang ramai kawan. tapi kawan2 tu semua blh merosakkan diri aku..
Aku benci orang mcm tu.. tak ada masa depan. Klu aku tegur nanti bergaduh plak..
Paling teruk, hari2 ajak aku pekena air ketom. huh..
TAK MASA NAK LAYAN BENDA TU...

Tu kira ok lar jg,, tak kira lagi benda lain.. Cakap pasal maksiat.. HHHHHMMM...
BELAMBAK2.

Hari aku aku hampir-hampir terjebak. Selamat iman ni masih kuat.
Aku terus balik. Klu masih kat situ,, hahah
Ntah,, apa kan terjadi.. Aku masih teruna,,kakaka..

So askg aku dah malas nal lepak ngn budak-budak tu lagi./.\
Aku mencari kawan yang tahu kenal apa itu erti kawan. takala kita susah or senang..

Sahabat..
Mungkin tuhan belum ketemukan aku dgn engkau. muNGKIN ada hikmah seblalik tu..

Rabu, 24 November 2010

Temuduga terbuka..Semua orang boleh msuk..

بسم الله الرحمن الرحيم


TEMUDUGA TERBUKA SEBAGAI CALON JENAZAH
SEMUA AKAN DIKEHENDAKI HADIR TANPA SEBARANG kECUALIAN:






KEKOSONGAN JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.



EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.



TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.



LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).



KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil,termasuk sijil saham termasuk saham Internet. Anda tidak perlu bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit. Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul. Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi. Sila bawa dokumen asal iaitu : Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.



PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.



ENAM SOALAN BOCOR:
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?



CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.



TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:
Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:
Sabda Rasulullah S.A.W:
"Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara (terompah kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan disebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekahjariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya." Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk.Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan : di bahagianku tidak ada jalan masuk. Maka malaikat berkata kepadanya : Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu : Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu : Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang. Maka berkata malaikat : Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki -laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepada nya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah! Nabi Muhammad S.A.W dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka malaikat berkata kepada mayat itu : Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula diakhirat insya'Allah. Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya".



Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.Wallahu-a'lam. Semoga berjaya dalam temuduga ini.
Sila lihat tawaran-tawaran lain sebelum menjadi jenazah



RENUNGKAN2 DAN SELAMAT BERAMAL...... - yaneyms




Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

Petua Belajar

Anda inginkan petua-petua untuk menjadi pelajar cemerlang walau di mana sahaja anda berada?
Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.






01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]
Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.

02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]
Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.

03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.
"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]
Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan.
Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.
Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.
Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.

04.Prihatin sesama kita
"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]
Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.
05.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan

"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]
Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.
Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.

06.Jujur, amanah
" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]
Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?
Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."

07.Tepati waktu
"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]
Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.
Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.

Kekecewaan hari ini

Salam geng,, Lama benar ase tak mencoret-coret ni.huuuhhuuu
Pagi ini terasa nak mencoret entri pasal apa yang tengah ada kat dalam dada ni. Ase tak tenangn hati nie. 
Harapan bila dan luahkan ni, tenang lah sikit..

Pukul 2.30 pm nnt aku akan masuk exam. Hope succes sokmo. Minggu stdy week cukup lama.. 
Tak tau lah kalau tak dapat jawap lagi.

Semalam mak aku tepon.. Cakap pasal adk aku, dia buat hal lagi. Dah tak tau aku nak nasihat dia. 
Semua pasal awek dia. Story dia mcm ni. 

Adik aku ni diamanahkan oleh keluarga aku untuk jaga restauran.. hhmmm hhmmmm.. kedai makan sudah.
Yer, jg kedai makan kami. Pada awalnya baik je dia uruskan. Aku bantu2 lah sikit dalam bahagian akaun kedai. So skg aku sambung belajar. Tinggalkan dia uruskan semua. Awalnya ok, bila dah lama dan banyak duit, makin lupa diri.
Dia ada sorang awek ni. Cun lah jg. Tapi made in indon daaa.. Mak ayah aku cukup tak berkenan. Kerap sanagat dia tinggal kedai pegi jumpa awek dia. Tinggal kedai macam tu ja. Ni aku nak marah ni.

Aku nasihat mcm tu ja lah.. KaLau aku serIus btl nnt bergaduh plak, biasalah family aku. TRak boleh nak tegur.  Abes exam ni aku balik kampung, tau lah aku nak buat. 
DAH..
Abaikan tu dulu, cakap pasal kejap lagi.

EEEEEXXXXAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMM..

Memang sangat benci dengan exam, coz bt aku neerrbbbbeesss.. Aku ada satu tabiat ni, tak blh ada tekanan. Bila ada tekanan aku jadi bercelaru. Tu masalah aku. 

AAAAAAAAARRRRRRRGGGGGGHHHHHHHHH..... Tuhanku,, kau berkatilah doa2 aku Ya Allah. Aku hanba yg hina lagi lemah. Kurniakan aku kekuatan yang terbilang. 

SEMOGA AKU MENDAPAT RAHMATMU YANG LUAR BIASA SEBENTAR LAGI YA ALLAH.

Selasa, 9 November 2010

Subuh ini

Semalam aku tido lewat juga. dalam pukul 1am ase. 
Tapi pagi ni aku bgn awal. 5.48am. Ase mcm tido tak cukup, tapi badan ase segar semacam. Mata ja kulai, klipop-klipop.hahah..

Nak story, tak ada mood. Nak bt apa ya.
EEmmm.. dah dapat.
Pasal ayah aku.

Baru-baru ayah aku ada masukkan aku duit RM 700. Tapi sekali dah tersalah no akaun bank lah. Entah budak firuz mana pegawai bank tu cakap.
Banyak tu RM 700. iTU lah nak bayar yuran, umah sewa. Huhuhuhu..
Dah nak selesai masalah. ditambah pulak dengan masalah lain.



EEmmm.. Tulah masalahnya. Ayah aku ni kurang nampak sikit kalau nombor2 ni. Yelah.. Orang lama..
Tapi selalunya tak ada masalah.
No akaun tu mana entah abg aku ambil bg kat ayah aku.. Tapi memang aku ada tinggalkan no akaun tu kat umah. Tersalah ambil la tu. Ke tersalah tekan.

EEmm.. doa-doakan mudah2an duit tu dapat balik.

Belek-belek gambar lama..

Entri lagi. Gambar lagi.
Dah tau nak buat apa.. so tgk lah pic lama2.. 
rasa nak upload plak kat dalam entri ni.huhhuu..

jamuan raya
Gambar ni masa jamuan raya. Ada buat persembahan sikit.


Sukan SUKTEM
Ketika mewakili kolej hahagian sukan ping pong di KTPM Kuantan. Tahun 2007 tak salah aku.
Lama dah tu,hahaa..



Taklimat
Ni tengah duk setting slide show, masa nak bagi taklimat pada student baru.
Masa jadi abg fesi.hahaha..



Bersama junior
Bergambar bersama junior yg comey lote.



Clasmate aku.
Time ni ada jamuan kat hotel mana entah. Dah hilang ingatan aku.haha.. Apa pun rindu kamu geng. Teringin nak main futsal bersama hampa lagi.




Balik kampung

YuuuhhHHoo..
Duit dah masuk.

Maka berangkat lah aku ke kampung halaman aku. Baru masuk petang tadi. 
So esok aku dah nak blah dari sini 
HaHahAhaHAAaa...

Rindu kamu geng kampung.. Aku tak sampai kmpg lagi bertubi-tubi mesej sampai. 
Yang serong ni gila nak pegi picnic. Ajak aku pun coz aku ada lesen.hahahaa
Kejam hampa.. Tapi tak, set wayar punya hal.hahaha..

Aku kat umah skg ni sorang2.. Tadi layan fb jap,, boring nak mampus. So baik bercerita kat blog aku.haha
Dapat hilang boring tahap gaban ni.

Ahad, 7 November 2010

Tinggal aku seorang.

Sunyi gilleerrr beb..
Semua orang dah balik kampung. Tinggal aku sorang ja kat umah ni. Nak balik juga. Tapi banyak keja nak kena settle. Arrrgggghhh.. Ni hari kedua aku duk sorang kat umah.



Klu tgk kat wall fb aku, haha.. memba2 sedang mengusik. HUHHH.. Bukan nak cakap besar lah. Tapi ni kali ke brapa dah aku duk sorang2 kat umah. Dah biasa sangat. Selamat ada laptop. Peneman kala sepi.huhuuhu..
Boleh mati aku sebab sunyi duk umah ni.

Baru tadi ada sorang rumate datang jenguk.. Dia duk dekat2 ni jg.. hahaha.. Hilang jap rs bosan tahap gaban ni.
Dia dah balik,, tinggal aku kesepian..huhuuhuhuu..

Apa aku nak buat ni wee..

Sabtu, 6 November 2010

Abah.. Bagi balik tangan ita.. iisskkk.. iiissskkk..

Kisah Si Kecil Ita...

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya....kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut besar pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis berbayar, berbatik-batik.

Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, 'Siapa punya kerja ni?' Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. .Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.

Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan 'Tak tahu... !''Saya tak tahu Tuan..!

''Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?' herdik siisteri lagi.

Bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata 'Ita buat ayahhh.. cantik kan !' katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia sangat takut .

Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Pembantu rumah segera memeluk dengan penuh sayang dan duka, cepat-cepat menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik.

Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.Menangis teresak-esak keduanya, dalam bilik.Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air.

Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah.

Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anakbengkak. Pembantu rumah mengadu. 'Sapukan minyak gamat tu!' balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.

Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. 'Ita demam... ' jawap pembantunya ringkas. 'Bagi minum panadol tu,' balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. 'Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap' kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

'Tiada pilihan..' katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan yang sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk.

'Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah' kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan.

Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakanhabis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihatkedua- dua tangannya berbalut putih.




Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah.Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata...

'Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama.' katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

'Ita juga sayang Kak Narti..' katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis.... 'Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,' katanya bertalu-talu.

Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya..

"Didiklah dan pukullah anak anda dengan penuh kasih sayang, bukan untuk lepaskan geram & marah anda...." (,")(",)

Selasa, 2 November 2010

Beli handphone baru ler jawapnya.

Memang tak nak mengaku juga dia tu.
Selamat ada org sabarkan aku. Kalau tak, tahu lah aku apa nak buat.
Keeeccccciiiikkkkk ja aku tengok dak ni. Tapak tgn aku besar lagi. Silap haribulan boleh naik jg tangan kaki aku nie.

Nak buat mcm mana lagi beli fon baru lah aku. Nak tau cita, aku dah lar tgh sengkek skg ni.
Duit tak masuk lagi. Dah urgent sgt nak pakai, terpaksa lah beli.


Hahaa,, time nak beli tu saja nak cover punya pasal cakap beli kat anak.HAHAAHA..
Nak beli fon baru tapi paling murah.. Budak-budak tak boleh pakai mahal-mahal, nanti rosak tak berbaloi.
Beli yang murah tak apa. kakaakakaa..

So, dia bagilah model ni.



Asal blh mesej dan call dah kan. 
Tapi aku tetap bengang lagi ngn budak tu. Walaupun tua dari aku, tapi kecik ja dia tu..
Sebijik ja dah cukup.hahahaa.

TQ geng yg nasihatkan aku.. Aku sayang kamu semua.